Blog > Komentarze do wpisu
historia internetu w polsce cz.18
Bankowość elektroniczna

Bankowość elektorniczna

Tak możemy zdefiniować sposób prowadzenia usług pieniężnych przez banki i instytucje finansowe. Wśród róznych metod należy wyróżnić zlecenia przez telefon i bankomaty.

Pierwszy bankomat uruchomiono w 1964 r. w Stanach Zjednoczonych, w Europie – w Wielkiej Brytanii w 1967 r., rok później we Francji, Szwajcarii i Szwecji. Na przełomie lat 60. i 70. pojawiły się w Japonii.

Kolejnym krokiem było umożliwienie kontaktu z bankiem przy pomocy komputera. To była usługa home banking po raz pierwszy wprowadzona w roku 1984 w Finlandii. Wykorzystywano jednak teletekst i była to usługa typowo terminalowa. Na korzystanie z Internetu trzeba było pcozekać do 15 października 1994 roku, kiedy pojawił się pierwszy bank internetowy - First Virtual Holdings Inc z San Diego w Kalifornii. W Europie transakcje internetowe były po raz pierwszy świadczone w 1996 r. przez banki fińskie i szwedzkie (MeritaNordbanken i SEB).

Bankowość w Polsce

W Polsce pierwszą formą bankowości elektronicznej były bankomaty, które zainstalował Bank Pekao S.A. w roku 1990 r. Karty płatnicze dopuszczono do użycia w 1993. W tym samym roku pierwszy polski bank zaoferował klientom korzystanie z home bankingu. Był to Bank Rozwoju Eksportu, którego system BRESOK funkcjonuje do dziś.

Na możliwość korzystania z Internetu trzeba było poczekać do 1998 roku.

Pierwszy bank internetowy

Pierwszym bankiem, który zaistniał w Internecie był Powszechny Bank Gospodarczy S.A. w Łodzi. 14 października 1998 roku został oficjalnie otwarty Oddział Elektroniczny banku PBG S.A. Uroczystego otwarcia oddziału dokonała prezes banku Pekao S.A., Maria Wiśniewska.

Oddział ten umożliwiał zarówno osobom fizycznym, jak i firmom zakładanie rachunków bankowych obsługiwanych przez Internet. W ciągu kilku godzin działania internetowego oddziału Powszechnego Banku Gospodarczego 100 osób zgłosiło wnioski o otwarcie konta.

Od stycznia 1999 PBG został wchłonięty przez giganta polskiej bankowości PKO SA. W listopadzie w wyniku połączenia Oddziału Elektronicznego i Centrum Bankowych Usług Telefonicznych powstało Centrum Bankowości Elektronicznej TELEPEKAO 24. Z Centrum Bankowości Elektronicznej TELEPEKAO 24 mogą korzystać zarówno osoby fizyczne, jak i przedsiębiorstwa.

W ślad za nim poszły inne Banki. Wielkopolski Bank Kredytowy we wrześniu 1999 wprowadził e-banking o nazwie WBK24online, który poczatkowo pozwalał  tylko na sprawdzenie stanu konta bez możliwości wykonywania operacji poprzez Internet.

W listopadzie 1999 r. BPH S.A. zaoferował swoim klientom usługę "BPH Sez@m", Pozwalało to klientom na uzyskanie informacji o saldzie i obrotach na rachunku, składanie zleceń przelewu z rachunku do banków akceptujących przelewy ELIXIR; wysyłać korespondencję do Banku, a ponadto zamawiać i zastrzegać blankiety czekowe.

W pierwszych miesiącach (styczeń/luty) 2000 r. z systemem bankowości internetowej (Pl@net) wszedł Pierwszy Polsko - Amerykański Bank, który umożliwił klientom indywidualnym i instytucjonalnym korzystanie z wachlarza usług PPABanku. Klienci mogli  sprawdzać stanu konta, przeglądać historię rachunku, zakładać lokaty, składać zlecenia przelewów i inne.

Od tego momentu już prawie każdy tradycyjny polski bank posiadał możliwość korzystania z konta za pomocą sieci.

Banki wirtualne

Pierwszym w pełni wirtualnym bankiem w Polsce był mBank. BRE Bank otworzył go jako niezależną filię, działająca tylko w Internecie.  Uruchomiony został 26 listopada 2000 roku.

Już w rok po debiucie mBank zanotował 100.000 otwartych kont bankowych. Specjaliści podkreślają, że doskonały moment pojawienia się banku w sieci w dużej mierze ułatwił start tak poważnej inicjatywie w Polskim internecie. mBank uruchomił istną rewolucję na rynku e-bankowości nakręcając przy okazji spiralę kolejnych debiutów banków, której kulminacyjny moment  przypadł na rok 2001.

W 2001 roku dołączyły do niego dwa kolejne banki – założony w kwietniu 2001 roku Volkswagen Bank Direct, oraz Inteligo Financial Services będące od 1 listopada 2002 roku własnością PKO BP.

Inteligo powstało jako wspólne przedsięwzięcie Inteligo Financial Services i niemieckiego banku Bankgesellschaft Berlin AG. We wrześniu 2002 zostało przejęte przez PKO BP. Obecnie PKO BP obsługuje 418 tys. klientów posiadających konto Inteligo. Bank oferuje m.in. usługę Email – Money umożliwiającą przelewanie pieniędzy za pomocą poczty elektronicznej. Nie trzeba pamiętać numeru rachunku bankowego – wystarczy znać e – mail odbiorcy.

Marketing Inteligo sprawił, że tradycyjne banki, a przede wszystkim zwykli Polacy uwierzyli, że bank może nie mieć marmurowych posadzek.  Dla wielu z nich było to pierwsze konto z dostępem przez internet. Niestety po przejęciu przez PKO straciła swoją markę. Przestała byc tak atrakcyjna az w końcu 21 marca 2008 Inteligo znikło z rynku zastąpiona przez iPKO.

Volkswagen Bank Direct rozpoczął działalność 2 kwietnia 2001 roku jako wirtualne ramię Volkswagen Bank Polska. W marcu 2003 wprowadził nową usługę – BIZNESbanking pozwalającą na zarządzanie wieloma operacjami jednocześnie, elastyczną konfigurację uprawnień dla poszczególnych pracowników, integrację z dowolnym systemem księgowo – finansowym funkcjonującym w firmie. Kolejna usługa umożliwia aktywne inwestowanie na rynku funduszy inwestycyjnych, co jednak jest coraz bardziej popularną ofertą innych banków (w mBanku Supermarket Funduszy Inwestycyjnych). Bank istnieje do dzisiaj i ma się dobrze.

Właściwości bankowości elektronicznej

Bankowość w Internecie jest korzystana dla obu stron.

Koszt uruchomienia bankowego serwisu wynosi około 10 milionów dolarów. To koszt sprzętu, oporgramowania, szkolenia personelu. Jest kwota porównywalna do otworzenia nowej, tradycyjnej filii banku. Dostep przez Internet poszerza zakres usług banku. Najczęściej jest to dodatkowy kanał łączności. Koszty prowadzenia sa niskie, gdyż wystarczy kilka osób do pracy i serwisowania w centrum bankowym. Można jeszcze bardziej je obniżyć poprzez umowy z sieciami bankomatów (jak Euronet).

Klienci również są zadowoleni. Przede wszystkim mają dostęp do swojego konta o kazdej porze dania i nocy (wyłączywszy pory napraw i serwisowania). Gotówkę można zawsze pobrać z bankomatu, czynnego zazwyczaj 24h.

Nie muszą też osobiście dowiedzać siedziby banku, przez ci oszczędzają pieniądze i czas na dojazd. Nie napadnie ich tez nikt, gdy wyjda z banku z pieniędzmi.

Niższe koszty eksploatacji przekładają się na mniejszy koszt prowadzenia rachunku. Operacje dokonywane przez Internet zazwyczaj sa bezpłatne.

Zlecenia moga być dokonywane od razu. Dotyczy to jednak tylko tych dokonywanych w ciągu dnia. Polski system bankowy dokonuje przelewów między bankami w określonych prach dnia.

System ma tez swoje wady. W razie prawdziwych problemów nie ma jak się skontaktować z bankiem. Zazwyczaj jest to jedna siedziba kawał drogi od nas. Są klienci, którzy potrzebuja osobistego kontaktu z drugim człowiekiem, czego bank wirtualny nie zapewni. Istnieja też sytuacje i trasakcje gdy trzeba się spotkac osobiście z agentem bankowym.

Wymagany jest przede wszystkim dostęp do Internetu. Mimo, ze taka jest tendencja, to jednak spore grono Polaków dalej go nie posiada.

poniedziałek, 30 maja 2011, de_marcon

Polecane wpisy

TrackBack
TrackBack w tym blogu jest moderowany. TrackBack URL do wpisu:

Inne moje strony i blogi