Blog > Komentarze do wpisu
historia internetu w polsce cz.23
Serwisy społecznościowe

Serwisy społecznościowe

W USA pierwsze pojawiły się w połowie lat 90-tych. Za zadanie miały zrzeszać internautów wokół portali, które pozwalały im na wymianę poglądów, zdjęć, plotek, zainteresowań. Do najwczesniejszych należały ClassMates (1995) i SixDegrees (1996).

Serwisy w Polsce

Pierwsze serwisy społecznościowe powstały u nas dopiero po 2000 roku. Powodem był kiepski dostęp do Internetu, co powodowało, że internauci nie przesiadywali w Sieci zbyt długo. Czas na wymianie poglądów spędzali raczej na czacie i pisząc własne strony internetowe.

Istniały wprawdzie strony, które były podobne do takich portali, albo któe się później przekształciły w serwisy społecznościowe. Przykładem jest wywrota.pl - początkowo serwis anarchistyczny, potem społecznościowy poświęcony kulturze.

Fotka.pl

Za pierwszy portal społecznościowy mozna uznać fotkę.pl. Powstała 14 lutego 2001 roku. jej autoramim  są Rafał Agnieszczak i Andrzej Ciesielski (byli pracownicy portalu ahoj.pl).

Serwis pierwotnie miał być klonem strony HotOrNot.com, w któej użytkownicy oceniają zdjęcia. W odróznieniu od oryginału mogli się ze sobą komunikować bez ograniczeń. To zaważyło na kierunku rozwoju serwisu. Z czasem rozwinął się - umożliwił publikację zdjęć użytkownika, ich oceny oraz komentowania. Obecnie można tez dodawać filmy.  Każdy członek społeczności ma również możliwość stworzenia własnego opisu - własnej autoprezentacji. Może podać rozmaite informacje osobie - od takich danych, jak imię, data urodzenia, numer Gadu-Gadu, przez cechy charakteru i zainteresowania, po opis wymarzonego partnera.

Fotka.pl jest pierwszym i do dziś istniejącym portalem społecznościowym. Obecnie posiada około 2 miliony uzytkowników. Została również wybrana jako Społeczność Roku 2006 i 2008 w głosowaniu internautów, zorganizowanym przez Akademię Internetu.

Sympatia.pl

Niedługo potem powstał serwis sympatia.pl. Nie jest to typowy serwis społecznościowy - to portal randkowy. Nastawiony jest więc na osoby szukające drugiej połówkina krócej lub na całe życie.

Powstał 23 wrzesnia 2002 roku jako pierwszy tego typu portal. Oferował to, co inne: profil, gdzie mogą zamieścic informacje o sobie: autoopisy, fotoalbumy, filmy, blogi, prywatne fora dyskusyjne i własna Księga Gości.

11 lutego 2003 podjął współpracę z Onetem, co sprzyjało rozwojowi serwisu. Wazną datą był 21 czerwiec 2003, gdy pobrała się pierwsza para, która poznała sie przez sympatię.pl (Basia i Julian ze Śląska). Ciekawostką jest, że dzięki badaniom przeprowadzonym wśród użytkowników serwisu Sympatii.pl i portalu Onet.pl powstał słownik afektonimów "Czułe słówka" autorstwa Mirosława Bańki i Agnieszki Zygmunt. Po raz pierwszy w Polsce zaprezentowane zostały polskie afektonimy, czyli intymne przezwiska funkcjonujące w relacjach kochanków, małżonków i osób pozostających ze sobą w bliskim kontakcie.

26 maja 2009 osiągnięto trzy miliony użytkowników serwisu. Obecnie jest ich ponad 3,5 miliona. Każdy zamieścił przeciętnie 4 zdjęcia. Obecnie serwis występuje również w wersji anglojęzycznej, pod adresem Sympatia.net. Dostępne są trzy wersje serwisu: dla Wielkiej Brytanii , Irlandii i USA.

Grono.net

Kolejnym znaczącym serwisem w Polsce było grono.net. Wyrózniało się tym, że było społecznością zamkniętą. Każdy, kto chciał się zapisać, musiał otrzymać wcześniej zaproszenie od kogoś, kto był już użytkownikiem. Był to już serwis społecznościowy z prawdziwego zdarzenia. Ideą było skupianie się użytkowników w małych grupach (gronach) i utrzymywanie w nich więzi interpersonalnych.

Twórcami serwisu Grono.net są: Piotr Bronowicz (Bronek), Tomasz Lis (Czarodzic) i Wojciech Sobczuk (Sopel). Prace przygotowawcze i opracowanie serwisu społecznościowego rozpoczęli w lipcu 2003. Serwis został uruchomiony 21 lutego 2004 roku.

Wkrótce po uruchomieniu (pod koniec 2004 roku) serwis liczył 29 tys. użytkowników. Rok później było ich 510 tys. Pod koniec 2006 roku serwis liczył 1,07 mln. użytkowników. 12 miesięcy później było ich 1,6 mln. Na tym rozwój serwisu się zatrzymał.

Powodem był brak pomysłów na dalszy rozwój. Dodawano wprawdzie nowe ciekawe funkcjonalności - mapy, geolokalizacja, galerie gronowe czy wydarzenia. Jednak witryna zaczynała upodobniać się do Facebooka, co nie wszystkim się podobało. Liczyli na to, że portal będący elitarnym takim pozostanie.

Dalszych problemów przysporzyły błędy w zabezpieczeniach serwisu, co spowodowało wyciek danych uzytkowników do Google.  Zaczęły sie też problemy finansowe spółki - notowała straty. Dwa lata później złożono nawet wniosek o upadłość z powodu niewypłaconych wierzytelności - jednak oddalony przez sąd.

Kiedy pojawiła sie Nasza-Klasa wielu uzytkowników przeszło do niej. Grono straciło swoją pozycję. Istnieje dalej, ale liczba użytkowników wynosi około 1 miliona. Zajmuje piatą pozycję jesli chodzi o popularność wśród serwisów.

Photoblog

Inną filozofię przyjął Photoblog.pl. Jego celem jest również rozwijanie kontaktów z innymi. Jednak sposobem na to jest własny blog, w którym główną rolę odgrywają zdjęcia. A więc projekcja własnego ja, poprzez to, co widzę i uwieczniam.

Jego autorami są dwaj gdańscy studenci: Sebastian Michałowski i Tomasz Chmielewski, założyciele firmy Pixnet Sp. z o.o. Pierwszego wpisu (a raczej zdjęcia) dokonali 23 marca 2004 roku. Ciekawe tez było podejście do spraw biznesowych. Postanowili nie promować serwisu na początku. Nie chcieli doprowadzić do sytuacji, gdy mnóstwo użytkowników chce skorzystać z serwisu, a ten nie wyrabia. W rezultacie system pada, a użytkownicy się odwracają od niego. Chcieli go najpierw rozwinąć, a potem pomyśleć o reklamie i finansach.

Już po roku sytuacja była na tyle ustabilizowana, że można było ruszyć z promocją. Dużą pomocą okazały się Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości, dzięki którym można było rozliczać przychody i rozchody (warto więc szukać pomocy w rozwoju swoich serwisów).

W maju 2008 roku serwis rozpoczął partnerską współpracę z Agorą, jako niezależna marka. W ramach współpracy, Agora wspomaga dalszy rozwój serwisu oraz prowadzi na zasadach wyłączności sprzedaż powierzchni reklamowej. Obecnie Photoblog.pl jest największym w Polsce zintegrowanym systemem fotoblogowym.

Nasza-Klasa

To najbardziej znany serwis społecznościowy w Polsce. Wzorowany na Classmates.com, również miał kontaktować ze sobą osoby ze szkolnej ławki. Jego autorami byli Maciej Popowicz, Paweł Olchawa, Michał Bartoszkiewicz i Łukasz Adziński. Nasza-Klasa została uruchomiona  11 listopada 2006.

Początkowo miał nieduże grono uzytkowników. Zmieniło się to na przełomie 2007 i 2008 roku, gdy liczba ich zaczęła wzrastać lawinowo. Powodów było wiele. Przede wszystkim charakter portalu, któy trafiał w gusta wielu uzytkowników (w końcu każdy był kiedyś w szkole). dodatkowym plusem był prosty interfejs i łatwy sposób rejestracji. To powodowało, że komputerem interesowali się nawet ludzie na co dzień od niego stroniący. Był to też pierwszy portal, którym mówiły tak szeroko media. Goscił nawet w reklamach (np. telefonii Ery).

Obecnie korzysta z niego mnóstwo osób. Jak sam portal informuje założono na nim 13 milionów kont. Użytkownicy w ramach profili mogą umieszczać zdjęcia i krótkie informacje o sobie. Znajomych mogą wyszukiwać po nazwisku, lub w grupach. Tu ich odpowiednika są szkoły i klasy, do których chodzili. Ostatnio pojawiły się też inne instytucje jak jednostki wojskowe, czy zastępy harcerskie.

Popularność oparł na chwytliwym pomyśle i zadziwiającym odzewie społecznym. Niestety zapał trochę opadł. Pojawił się tu ten sam problem co z serwisem grono.pl: co dalej? Twórcy stracili trochę wenę i dlatego nastąpił odpływ uzytkowników. Na szczęście założyciele zdązyli go sprzedać litewskiej firmie Fortikon, gdy jeszcze była dużo warta - 200 mln. zł.

W 2010 roku portal zmienił nazwę na nk.pl. Wynikało to ze zmiany charakteru serwisu. Coraz mniej istotne było pierwotne przeznaczenie portalu, czyli wspominki z dawnych, dobrych czasów szkolnych. Nasza-klasa coraz bardziej upodobniała się do innych serwisów społecznościowych.

Facebook

Ostatnim z wielkich portali społecznościowych jest Facebook - legenda swiatowego formatu. Stworzony został 4 lutego 2004 roku przez studenta Harvardu Marka Zuckermana. Jest to obecnie najwiekszy portal społecznościowy. Liczba użytkowników wynosi ponad 600 milionów. Dlatego mówi się, ze jest on trzecim co do liczebności państwem na świecie.

Od 14 maja 2008 roku działa polska wersja językowa serwisu, uruchomiona dzięki tłumaczeniu wykonanenu przez kilkuset polskojęzycznych użytkowników. To wywołało wzrost popularność Facebooka wsród Polaków - swoisty efekt lawinowy: większa ilość znajomych rodziła chęć bycia na Facebooku. Wersja rodzima okazala się najszybciej rosnącą wśród nieangielskojęzycznych wersji Facebooka. W ciągu trzech lat zakładano miesięcznie 137 tysięcy kont, co stanowi 12% wzrostu. Liczba uzytkowników z Polski wynosi obecnie blisko 10 milionów osób.

Obecne są nie tylko osoby prywatne. Swoje konta mają firmy, instytucje, organizacje pozarządowe, popularne protale internetowe. Na Facebooku skrzykują się aktywiści i organizatorzy akcji społecznych, czy flash-mobów. Jest o nim głośno, gdyz częściowo dzięki niemu udały się rewolucje w krajach arabskich na początku 2011 roku: Tunezji, Egipcie, Libii i innych.

Serwis przekonał do siebie najlepszą część użytkowników Internetu: kilkunasto, dwudziesto i trzydziestolatków. Szukają czegoś nowego, czegoś świeżego, co jest popularne na świecie i co trafia do nich. Tym się okazał Facebook. W ten sposób dokonal się też pewien podział w polskim Internecie: podział na tych starszych wiekiem (po 40), którzy zostali na Naszej-Klasie i młodszych na Facebooku. czyżby nasza wersja konfliktu pokoleń (społecznościowo-internetowego)?

Inne portale specjalizowane

Oczywiście portale społecznościowe nie służą tylko zabawie i mitrężeniu czasu. Istnieją też ambitniejsze serwisy, któe grupują ludzi mających jakieś ambitniejsze cele i zamiłowania. Oprócz plotek i zdjęć w dezabilu pragną też wymiany doświadczeń, informacji czy zainteresowań.Przykładem są portale skierowane do ludzi szukajcych odpowiedniej pracy lub zainteresowanych wspólnym hobby.

Praca i doswiadczenie

Do kategorii związanej z pracą należą np. GoldenLine czy Profeo. Są to serwisy wyspecjalizowane i raczej elitarne. Przeznaczone są dla ludzi ambitnych, którzy chcą znaleźć lepszą pracę, zawrzeć ciekawe znajomości - nie tylko te biznesowe (tak przynajmniej głosi reklama).W założeniu ma pomóc pracodawcom i pracobiorcom. Serwisy te mają grupy zainteresowań, w których mogą się zpaisywać osoby szukające racy, szkoleń lub dzielące się doświadczeniami z danej dziedziny nauki, wiedzy, biznesu.

Oceniające je, to formalnie niczym się nie różnią od NK czy FB. Wyróżnia ich przeznaczenie: szukanie pracy, wymiana doświadczeń, poszerzanie wiedzy. Dlatego profile tworzą tu ludzie, którzy wiedzą czego chcą.

Społeczności hobbystyczne

Grupują ludzi interesujących się daną dziedziną wiedzy. Warto tu wymienić np. portal Dobroni.pl. Zrzesza on rekonstruktorów i miłośników historii.Jego celem jest pogłębienie wiedzy i jej popularyzacja. Jego członkowie działają również aktywnie na gruncie pozakomupterowym. Organizują rekonstrukcje bitew oraz imprezy historyczne. Przykładowe imprezy to rekonstrukcja bitwy nad Bzurą 1939 roku, bitwy pod Bolimowem w 1915 roku, obrony pozycji mławskiej w 1939 roku. Portal www.dobroni.pl znajduje się pod merytoryczną opieką Fundacji Polonia Militaris.

Z historią związany jest inny serwis: 10milionów. Tytułowa liczba to ilość członków NSZZ "Solidarność" w 1981 roku. Portal ma się skupiać na odtwrazaniu struktury historycznych podziemnych organizacji, dzieleniu się wspomnieniami z okresu PRL-u, zdjęciami itp.

Portal uruchomiono  w sierpniu 2010 roku na fali społecznego ożywienia po trzydziestoleciu NSZZ "Solidarność".Obecnie angażuje się w przedsięwzięcia edukacyjne skierowane do młodzieży, jak np. listopadowe Dni Kultury Polskiej w Wilnie czy grudniowa akcja "Młodzi Pamiętają" w Warszawie. Obecnie jest profilowany z myślą o licealistach i studentach. Jego głównym autorem jest Jakub Greloff (obecnie pełni funkcję prezesa zarządu Fundacji 10milionów.pl).

Zdrowie i sport

Zazwyczaj korzystanie z komputera kojarzy nam się z charłactwem fizycznym. Ma temu przecwdziałać Aktywni.pl - Portal Społeczności Aktywnej. Jego założeniem jest integracja osób prowadzących zdrowy i aktywny tryb życia. Celem serwisu jest propagacja zdrowego stylu życia, dostarczanie informacji o wybranych sposobach  aktywności fizycznej i zachęcanie do większej ilości ruchu.

Założyciel serwisu – Daniel Nowocin – zebrał zespół złożony z byłych zawodników, specjalistów z różnych dziedzin rekreacji oraz informatyków. Dzięki nim uzytkownicy mogą się umawiać na wspólne imprezy zdrowotne ( i to nie tylko granie razem w Coutre-Strike'a), dzielić radami jak unikać chorób (co nie znaczy tylko wirusów komputerowych), i zdrowiej żyć. Ubocznym celem jest położenie nacisku na rozwój polskiego sportu (przecież Małysz wsystkiego nie zrobi sam).

A wiec panie i panowie! Wyłączamy komputery, ubieramy adidasy i w drogę! Po zdrowie i urodę!

sobota, 02 lipca 2011, de_marcon

Polecane wpisy

TrackBack
TrackBack w tym blogu jest moderowany. TrackBack URL do wpisu:

Inne moje strony i blogi